Hannah Arendt: η «αιρετική» φιλόσοφος και η κοινοτοπία του κακού
Πώς μια εβραία, διωγμένη και φυλακισμένη από τους ναζί, μπορεί να προκαλέσει αρνητικές αντιδράσεις, όταν παρακολουθεί από κοντά την δίκη του αρχιερέα των ναζί για τα εγκλήματά του κατά της ανθρωπότητας; Πώς η αντισυμβατική σκέψη της και η τόλμη της να δει «καθαρά», καταφέρνει να δυσαρεστήσει τους πάντες, και πώς δυσαρεστώντας τους πάντες, καταφέρνει να θεωρείται ως μια από τις σημαντικότερες μορφές της πολιτικής φιλοσοφίας του 20ου αιώνα; [BOOKPRESS, 2013]
Το Κιβώτιο του Άρη Αλεξάνδρου, Χωρίς τον Άρη Αλεξάνδρου
Ένα ζήτημα που με απασχόλησε εν όψει αυτής της συζήτησης, είναι κατά πόσο μπορεί να σκεφτεί ή να συζητήσει κανείς για το Κιβώτιο χωρίς να συζητήσει για τον Αλεξάνδρου και πιθανόν το αντίθετο. Είναι το Κιβώτιο μια πολιτική αλληγορία ή είναι κάτι περισσότερο αυτό; Η οπτική που προτείνω είναι να δούμε το Κιβώτιο ως υπαρξιακό δράμα. [STUDIO MAVROMICHALI, 2018]
Υπάρχει Ηθική Ψήφος;
Μπορεί να αξιολογηθεί ηθικά η αποχή από την εκλογική διαδικασία; Η αριστοτελικής έμπνευσης πολιτική φύση του ανθρώπου -όπως την έχουμε κληρονομήσει από τις εγελιανής ανάλυσης ερμηνείες- υπονοεί μια αναγκαστική συμμετοχή στο πολιτικό γίγνεσθαι. Αν ο άνθρωπος είναι από τη φύση του πολιτικό ζώο, τότε η συμμετοχή στις εκλογές είναι υποχρεωτική. Εϊναι όμως αυτό αυτονόητο; Κι αν ναι ποια είναι τα ηθικά κριτήρια για να ψηφίζει κανείς; [KOUTI PANDORAS, 2012]
Η Λαϊκή Βία, ο Foucault και η Επέλαση των Βαρβάρων*
Η αποδοκιμασία της βίας που εμπεριέχεται στην ίδια την έννοια της (ως μια δύναμη που κατευθύνεται ενάντια σε κάτι ή συγκρούεται με κάτι) κρύβει μια κανονιστική διάσταση η οποία είναι παρασκευαστή και όχι αυταπόδεικτη. Αυτό που επιχειρώ να εξηγήσω σε αυτό το άρθρο είναι το λογικό σφάλμα το οποίο κρύβεται πίσω από τις πράξεις βίας και όχι η ηθική της αξιολόγηση. [KOUTI PANDORAS, 2012]
Η Κοινωνική Οικολογία και ο Κομμουναλισμός του Murray Bookchin
Στο δοκίμιο αυτό, θα επιχειρήσω να περιγράψω συνοπτικά τη φιλοσοφική βάση της θεωρίας του Bookchin, τις βασικές αρχές της κοινωνικής οικολογίας και του κομμουναλιστικού μοντέλου οικολογικής κοινωνικής οργάνωσης, καθώς και τις κύριες αντιρρήσεις των «πράσινων» οικολόγων κατά του κινήματος της κοινωνικής οικολογίας και το αντίστροφο. [ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, 2006]
Η Αισθητική της Αυτής Μεγαλειότητος
Όπως κάθε μορφή τέχνης έτσι και η λογοτεχνία, ακόμα κι όταν πρόκειται για ερωτική λογοτεχνία στα άκρα ή για πορνογραφία, είναι παρακινδυνευμένο -αν όχι ανόητο- να κρίνεται με ηθικούς όρους. Παρ’ όλα αυτά, το ίδιο το έργο μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να αναδεικνύει, να υπονοεί ή να θέτει ευθέως ηθικά ερωτήματα στα οποία ο αναγνώστης μπορεί είτε να σκοντάφτει είτε να τα προσπερνά αδιάφορα. [BOOK PRESS, 2012]
Marquis de Sade: Η Ηθική του Κακού
Γραμμένη λίγο πριν τη Γαλλική Επανάσταση η νουβέλα του de Sade αποκαλύπτει, την εκλεκτή συγγένεια του συγγραφέα με τον Hobbes, καθώς προβάλει με επιτυχία την εγγενώς «κακή» φύση του ανθρώπου. Αντίθετα με τον σύγχρονο του, Jean - Jacques Rousseau, που θεωρούσε ότι ο άνθρωπος από τη φύση του είναι αγαθός κι ευγενής, ο de Sade υπερασπίζεται την ατομική ηδονή ως το μέγιστο αγαθό μιας κατά τα άλλα εγωιστικής και α-ήθικης οντότητας. [ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 2011]
Σεξουαλικές Παρεκκλίσεις: Το πρόβλημα της κανονικότητας και οι ηθικές ανοχές
Στο δοκίμιο αυτό επιχειρώ να συνθέσω μια εικόνα για το πρόβλημα των μη «κανονικών» σεξουαλικών προτιμήσεων, επιθυμιών ή πράξεων, που ονομάζουμε «διαστροφές» το πώς αυτές συνδέονται με τις ηθικές κρίσεις, το καλό και το κακό, το θεμιτό ή αθέμιτο, κλπ. Πρώτα εξετάζω πως φτάσαμε σήμερα να θεωρούμε κάποιες πράξεις φυσικές και κάποιες αφύσικες και εστιάζω στην κατασκευασιοκρατική αντίληψη για την «εμφύτευση των διαστροφών». [DASEIN LAB, 2008]
Prostíbulo Poético: Ο Κύριος V* και οι «Εκδιδόμενοι» Ποιητές
Πρόκειται για ένα ποιητικό δρώμενο με πρωταγωνιστές φιλοσόφους και ποιητές από την Ελλάδα, την Ισπανία και την Αμερική, που οργανώθηκε στο Dasein το 2011. Το παρόν κείμενο, αποτελεί ενημερωτική δημοσίευση. [BOOK PRESS, 2011]
Inception: Η Μεταφυσική του Blockbuster.
Οι καρτεσιανοί στοχασμοί, οι πλατωνικές ιδέες, ο δυισμός σώματος- πνεύματος, θεωρίες για την αθανασία και τον χρόνο, τα παράδοξα των σχεδίων του Escher, ανακατωμένα με ηθικές προσταγές αποτελούν το υπόβαθρο της ταινίας του Nolan που δεν χαρακτηρίζεται από φιλοσοφικό ακαδημαϊσμό αλλά από ακατάπαυστη δράση, εξαιρετική σκηνογραφία και εικαστική υπερφόρτωση, στοιχεία που ο βρετανός σκηνοθέτης διαχειρίζεται και σερβίρει με μαεστρία. [BOOK PRESS, 2010]
Sein zum Tode [Είναι_προς_Θάνατο]
Αντίθετα με τον Επίκουρο που επιχειρεί να απαλύνει τον φόβο και τον πόνο του θανάτου ξορκίζοντάς τον, ο Heidegger τον προτάσσει και τον ανάγει σε θεμελιακό στοιχείο του Είναι. Το Dasein, ως Είναι_προς_Θάνατο, μπροστά στην προοπτική του θανάτου του, αποσπάται από την επιβεβλημένη καθημερινότητα και νοηματοδοτεί την ζωή του με σημείο εκκίνησης την περατότητά της. Με αφορμή τον πρόσφατο θάνατο δύο εξαίρετων φιλοσόφων και καλών φίλων, του Γιώργου Τσιαντή και του Αιμίλιου Μεταξόπουλου. [FILOSOFIA, 2010]
Τα κλασσικά φιλοσοφικά επιχειρήματα για την ύπαρξη και την ανυπαρξία του Θεού
Στην ομιλία μου επιχειρώ να ταξινομήσω τα επιχειρήματα για την ύπαρξη ή την ανυπαρξία του θεού, εξετάζοντας αρχικά τα κοσμολογικά και στη συνέχεια τα οντολογικά επιχειρήματα. Στη συνέχεια παραθέτω τις θέσεις φιλοσόφων όπως ο Καντ, ο Σαρτρ και ο Τζαίημς για το συγκεκριμένο θέμα, καταλήγοντας στους αναλυτικούς φιλοσόφους. [DASEIN LAB, 2009]
Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη θα καταπολεμήσει τις ασθένειες και θα αλλάξει όσα ξέρουμε για την υγεία;
Η Τεχνητή Νοημοσύνη επαναπροσδιορίζει τον τομέα της Υγείας, από τις μεγάλες αλλαγές στην ιατρική πρακτική μέχρι την επανάσταση στον σχεδιασμό και παραγωγή νέων φαρμάκων. Ωστόσο, ενώ βρισκόμαστε ολοένα και πιο κοντά σε έναν κόσμο όπου οι ασθένειες θα αντιμετωπίζονται με ακρίβεια, ταχύτερα και πιο αποτελεσματικά από ποτέ, νέα, κρίσιμα ηθικά και κοινωνικά διλήμματα αναδύονται. [ATHENS VOICE, 2025]
Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη θα αλλάξει την εκπαίδευση;
Όλα όσα μας επιφυλάσσει το μέλλον για την εκπαίδευση πρόκειται να αλλάξουν ριζικά τόσο τη σχολική τάξη όσο και το περιβάλλον της γνώσης γενικότερα, μετασχηματίζοντας τη διδακτική διαδικασία και το γνωσιακό σύστημα των μαθητών. Η αισιόδοξη προσέγγιση προβλέπει οικονομία χρόνου, εξάλειψη της λεγόμενης «παπαγαλίας» και έμφαση στη κριτική σκέψη. Ωστόσο απαιτούνται μεθοδικά βήματα και καθορισμός ενός σαφούς αφετηριακού οράματος. [ATHENS VOICE, 2025]
Τελικά θα μας πάρει τις δουλειές η Τεχνητή Νοημοσύνη;
Η μετάβαση του εργασιακού βίου στη νέα εποχή της ΤΝ κρύβει ουσιαστικούς κινδύνους αλλά και πραγματικές ευκαιρίες. Ποια επαγγέλματα είναι πιο ευάλωτα σε μια πιθανή απώλεια θέσεων εργασίας; Πώς μπορεί ο Keynes να βοηθήσει σε μια ψύχραιμη αποτίμηση των νέων δεδομένων; Πόσο δικαιολογημένη είναι η τεχνοφοβική στάση απέναντι στη ρήξη με το παρελθόν; Ποιο είναι το ηθικό και κοινωνικό διακύβευμα αυτού του μετασχηματισμού; [ATHENS VOICE, 2025]